Easy Template
Home Producten Diensten maatwerk word sjablonen Contact
Easy Template sjablonen balk
Easy Template
Facebook
 

Excel training - Reeksen doortrekken

Excel wordt vaak gebruikt voor het maken van lijsten. Kenmerkend aan een lijst is het gebruik van nummering of maanden. Deze gegevens, ook wel reeksen genoemd, herkent Excel. Op die manier hoef niet elk nummer of maand in Excel getypt te worden, maar doet Excel dat automatisch.

Voorbeeld bestand

Maanden in een reeks

Wanneer in een rij de maanden worden weergegeven hoeven niet alle maanden te worden ingevoerd. Voer 2 maanden in van het begin van een reeks. In onderstaand voorbeeld worden de maanden januari en februari ingevoerd.

Achtereenvolgens worden de volgende acties uitgevoerd:

  • Voer in 2 celen naast of onder elkaar “januari” en “februari” in
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 01
  • Selecteer de cellen waarin de reeks staat
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 02
  • Vergroot de reeks naar de gewenste inhoud door het zwarte blokje in de rechterhoek van de selectie te slepen
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 03

  • Excel geeft op het scherm aan welke maanden worden ingevoegd
  • Laat de muis los op het moment dat het gewenste aantal is bereikt
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 04

Getallen in een reeks

Wanneer bijvoorbeeld een lijst wordt gemaakt, waaraan een nummering verbonden, wordt dezelfde methode toegepast. Een reeks van bijvoorbeeld helpdesk meldingen of actiepuntenlijst komt er dan als volgt uit te zien:

  • Zet de eerst 2 waarden van een lijst onder elkaar
  • In ons voorbeeld: “Actie 1” en “Actie 2”
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 05

  • Selecteer ook hier weer de cellen
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 06

  • Trek de lijst door naar beneden (Rechter onderhoek van de selectie) totdat het gewenste aantal is bereikt
    Excel 2007 training reeksen doorvoeren 07

LET OP: gebruik geen formules in nummering

Vaak wordt bij genummerde lijsten het nummer door middel van een formule in Excel gezet. In deze formule wordt dan de vorige cel met 1 opgehoogd. Wij raden dit af. Wanneer namelijk een lijst wordt gesorteerd en dat gebeurt veel met lijsten. Zal doordat de formule naar de cel erboven verwijst een hele andere nummering geven. Zeker bij actielijsten of deelnemerslijsten geeft dit enorme problemen.

Bezoekers van deze pagina keken ook op:

 

 
Office tips & trucs
Excel formules
Downloads
Verlofoplossingen
EASY TEMPLATE
Producten (sjablonen)

Microsoft Office trainingen